Žádné oddělení není právě otevřené

Nabídka programů pro školy

Pro děti mateřských a základních škol máme připravenu řadu tematických programů. Uskutečňují se na dětských odděleních naší knihovny v dopoledních hodinách. 

Pro studenty středních škol nabízíme exkurze a knihovnicko informační lekce.

Termíny konání besed a knihovnicko-informačních lekcí je třeba si předem osobně či telefonicky zamluvit.

Případné dotazy a objednání termínů v dopoledních hodinách.


Centrální pracoviště (MŠ/ZŠ/SŠ): tel : 384 361 57
                                                          e-mail: besedy@knihjh.cz  
Pobočka Vajgar (MŠ/ZŠ): tel : 384 324 506
                                             e-mail: dwolfova@knihjh.cz


Městská knihovna (centrální pracoviště, U Knihovny 1173):


Kdystředa až pátek v dopoledních hodinách

Délka: 45-60 minut

Lekce a exkurze objednávejte:
  • prostřednictvím e-mailu: besedy@knihjh.cz
  • na tel. čísle 384 361 573 (budete přepojeni na dětské oddělení)
  • elektronicky: 
                               


Malá technická univerzita : přihlašování zde

Malá technická univerzita (MTU) zaměřuje na polytechnickou výchovu dětí. Tento program, realizovaný ve spolupráci s MAS Česká Kanada, přibližuje dětem technické obory, jako jsou architektura nebo inženýrství, a rozvíjí jejich logické myšlení, jemnou motoriku a schopnost týmové spolupráce. Program je určen pro děti v mateřských školách a žáky prvních až třetích tříd. 

Mateřské školy

  • JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ – KNIHOVNICKÉ POHÁDKY (MŠ)

Jak se orientovat v knihovně? Co všechno si tu můžeme půjčit a jak se ke knihám správně chovat? Děti se to dozví pomocí knihovnických pohádek, které jim hravě vysvětlí, co je v knihovně dovoleno a co ne. Na závěr si společně prohlédneme oblíbené dětské knihy.

  • NENAŽRANÁ KOZA (MŠ)

Jak to chodí na farmě a co všechno se tam pěstuje a chová? Děti se hravou formou seznámí s pojmy biofarma a biopotraviny, poznají hospodářská zvířata i různé plodiny. Společně si přečteme knihu „Nenažraná koza“ od Petra Horáčka, která nás veselým způsobem provede celým tématem.

  • VÁNOCE (MŠ)

Pejsek a kočička slaví Vánoce – ale jak to tak u nich bývá, trochu to popletou. Děti jim pomohou všechno napravit, aby svátky proběhly tak, jak mají. Povíme si o vánočních tradicích, vydáme se symbolicky na cestu do Betléma a na závěr si prohlédneme knihy s vánoční tematikou.

  • MRŇOUSKOVÉ (MŠ)

Vydáme se do světa hmyzu! Děti poznají, že i ti nejmenší tvorové mají v přírodě velký význam. Naučí se rozpoznávat různé druhy hmyzu a zjistí, co je pro ně typické. Besedu doplní kniha „Motýl“ od Petra Horáčka a kreativní aktivity, které rozvíjejí fantazii i jemnou motoriku.

  • FRANTIŠEK Z KOMPOSTU (bioodpad, třídění) (MŠ – 1. třída)

Co se stane s odpadky? Proč je bioodpad tak důležitý? Společně s knihou "František z kompostu" děti objeví, jak funguje kompost a co všechno se v něm může dít. Hravou formou si vyzkouší třídění odpadu a naučí se rozlišovat, co patří do kompostu, co do recyklace a co už nevyužijeme. Beseda podporuje ekologické myšlení, vztah k přírodě a ukáže, že i odpad může mít nový život.

 

Základní školy

  • JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ – KNIHOVNICKÉ kolo úkolů (1. - 2. třída)

Knihovna je místo plné příběhů – ale víme, jak se v ní vyznat? Děti se hravou formou naučí, co si lze v knihovně půjčit, jak funguje značení knih a jak se ke knihám správně chovat.
  • DÝCHEJ! (PSYCHOHYGIENA, PRVKY JÓGY) (1.-3. třída)
Dýchání není jen samozřejmá činnost – může být i kouzelným nástrojem, který nám pomáhá uklidnit tělo i mysl. Společně s knihou "Dýchej jako medvídek" se děti hravou formou naučí, jak dech využívat, když jsou nervózní, rozzlobené nebo unavené. Vyzkouší si dechová cvičení pomocí příběhů a vizualizací – třeba foukání svíčky nebo přivonění ke květině.
  • ZUBNÍ HYGIENA A NAŠE CHUŤOVÉ RECEPTORY (1. - 4. třída)

Co v té puse všechno máme a jak dobře to známe. Kde na jazyku cítíme hořkou chuť? Jaké je správné množství pasty na zuby? Děti se dozví, kolik máme zubů, jak si je správně čistit, jaké jsou chuťové receptory a mnohem více. (45-60 min)

  • ZNÁTE CENU PENĚZ  (2. - 4. třída)
Peníze hýbou světem – ale víme, jak s nimi zacházet? Úvod do světa peněz. Dokážeme v dnešní době šetřit? K čemu jsou vlastně peníze? Čím se platilo dříve? Odhalíme zákoutí slev a finančních podvodů. Vysvětlíme si rozdíl mezi debetní a kreditní kartou. Naučíme se rozlišovat příjmy a výdaje a poznáme pojmy jako: mzda, dluh, půjčka, důchod apod.
  • SUPERHRDINOVÉ (přesah do reálného světa) (2. - 4. třída)

Existují opravdoví hrdinové i mimo komiks? Ano – hasiči, policisté, lékaři nebo záchranáři. Děti se seznámí s profesemi, které pomáhají a chrání, naučí se tísňová čísla a zjistí, jak správně reagovat v krizové situaci. Beseda ukáže, že každý z nás může být hrdinou v každodenním životě. Beseda děti provede světem komiksu a seznámí je s náročnými povoláními.

  • V HLAVĚ (jak zvládat emoce) (3. - 5. třída)
Proč se někdy smějeme a jindy máme slzy v očích? Emoce nás provázejí každý den a ukazují nám, co právě prožíváme. V této besedě se děti naučí základní pocity rozpoznat, pojmenovat a vhodně vyjádřit. Pomocí her, příběhů a obrázků objeví, že všechny emoce mají svůj význam a že porozumět jim pomáhá lépe chápat sebe i ostatní.

  • JAK VZNIKÁ KNIHA  (4. - 6. třída) 

Kniha, kterou držíme v ruce, nevznikne jen tak. Předchází jí spousta práce a spolupráce – spisovatel napíše příběh, ilustrátor přidá obrázky, nakladatel a tiskař knihu vydají. V besedě se děti dozví, kdo všechno se na vzniku knihy podílí, prozkoumají jednotlivé části knihy a samy si vyzkouší, jaké to je být spisovatelem či ilustrátorem. Společně objeví kouzlo knih a radost z jejich tvoření. 

  • VÁNOCE VE SVĚTĚ (5. - 6. třída)
Jak slaví Vánoce děti v jiných zemích? Vydáme se na cestu po světě a poznáme vánoční zvyky od evropských tradic až po ty nejkurióznější. Objevíme, kdo nosí dárky jinde – třeba čarodějnice, koza nebo Sněhurka. Nahlédneme i do legračních vánočních zvyků: je libo KFC místo štědrovečerní večeře? A co když vás zbaští islandská vánoční kočka. Přijďte nasát vánoční atmosféru.
  • JAK NÁMI MANIPULUJÍ MÉDIA (5. - 8. třída)

Média nás obklopují každý den – ale vždy říkají pravdu? Na besedě žáci poznají nástrahy fake news a dezinformací a osvojí si základy kritického myšlení. Prakticky si vyzkouší, jak odhalit manipulaci a jak vyhledávat spolehlivé zdroje.

  • TRANSPORT ZA VĚČNOST (HOLOKAUST) ( 5. - 9. třída)
S žáky se zaměříme na téma holokaust a přiblížíme si 2. světovou válku. S pomocí knihy "Transport za věčnost" Františka Tichého se žáci seznámí s osudy dětí během druhé světové války. Beseda přiblíží pojmy jako: antisemitismus, norimberské zákony, ghetto a otevře prostor pro diskuzi o lidských hodnotách.
  • KOSTLIVCI ZE SKŘÍNÍ NAŠICH ČESKÝCH LITERÁRNÍCH AUTORŮ 19. STOLETÍ (8. - 9. třída)
Národní obrození, nebo opruzení? Nahlédneme do života několika spisovatelů, seznámíme se s jejich nejznámějšími díly a odhalíme jejich kostlivce ve skříních. Za pomocí knihy od Karolíny Zoe Meixnerové Národní opruzení“ se blíže podíváme na témata: Bachův absolutismus, spor o rukopisy apod. Národní obrození nemusí být nuda. Studenti zjistí, že i velcí spisovatelé měli své chyby, spory a tajemství – a literatura tak ožívá v novém světle.

Střední školy

  • Seznámení s Městskou knihovnou Jindřichův Hradec (1. ročníky)
  • Studenti získají orientační informace o Městské knihovně v Jindřichově Hradci. Seznámí se s prostředím, knižními fondy, službami knihovny a budou moci nahlédnout do unikátních publikací. 
Kdyúterý až pátek v dopoledních hodinách
Lekce a exkurze objednávejte:  prostřednictvím e-mailu: besedy@knihjh.cz
                                                      na tel. čísle: 384 361 573 


Pobočka městské knihovny Vajgar:

Mateřské školy
  • BARVY A PUNTÍKY  (MŠ)

Čte se kniha Barvy a Puntíky. Je to knížka, která na každé stránce poví, co s ní máme udělat. Děti se hravou formou seznamují s knihou a jejím obsahem. Program rozvíjí pozornost, zrakové vnímání a jemnou motoriku.

  • JAK KRTEK KE KALHOTKÁM PŘIŠEL (MŠ)

Program na motivy knihy Zdeňka Milera. Vyjmenují se zvířátka, která Krtečkovi pomáhají a zapisují se na tabuli. Pak se o nich povídá, hovoří se o tom, kde a jak zvířátka žijí. Například kdo na louce, v lese, u vody. Děti se seznámí i s dalšími knihami a příběhy od spisovatele Zdeňka Milera.

Délka programu pro MŠ: 30 – 45 min.


Základní školy (1.-5. ročník)
                                                                                                                                                                                                     
  • JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ - SEZNÁMENÍ (1.- 2.třída) 

Co je knihovna a jak se chovat ke knihám? Jak se stát čtenářem? Jak funguje půjčování a vracení knih? Co si lze v knihovně vypůjčit? Děti se seznámí s knihami a fungováním knihovny. Dojde i na prohlížení různých formátů a povídání o různorodosti knih.

  • JAK ŽIJÍ ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ (1.- 2.třída) 

S pomocí papírových obrázkových karet, podle japonského divadla Kamishibai, se děti seznámí s příběhem "Jak žijí zvířata v zimě". Součástí programu je i poznávání stop ve sněhu a povídání o životě zvířátek. Nakonec malujeme krmítko pro ptáčky.

  • JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ – ABECEDA (2. - 5.třída)

Program je přizpůsoben jednotlivým ročníkům. V interaktivním programu s ABECEDOU se děti seznamují s knihovnou, orientací v ní a s prací s knihou. Jedná se o tzv. knihovnicko – informační lekce. Jak se orientujeme v knihovně? Co je to online katalog? Jak funguje značení knih? Co si představit pod pojmy v katalogu? Jak s knihou pracovat? 

  • JÁ CHOBOTNICE  (3. - 4.třída)

Program na motivy knihy Magdaleny Rutové. Obrázková kniha je o lidském světě, viděném očima moudrého hlavonožce. Srozumitelně a hravě je zde zpracované téma ekologie, recyklace odpadů, ochrana životního prostředí. V programu je zapojena i skupinová práce dětí a diskuse o tématu. Je rozvíjen kreativita a fantazie.

  • PAPUCHALK PETR   ILUSTRACE, ILUSTRÁTOŘI  (3.- 4.třída)

Program na motivy knihy Petra Horáčka "Papuchalk Petr".  Dětem jsou  vysvětleny pojmy ilustrace, ilustrátor. Seznámí se s ilustracemi Petra Horáčka, Adolfa Borna, Heleny Zmatlíkové a dalších.  Na příběhu Papuchalka Petra si sami zkusí, jak se stát ilustrátorem. Společně i samostatně malujeme, tvoříme ilustrace ke knize.
  • ČTENÁŘSKÁ DÍLNA  I. - Knižní novinky (5.třída)  

  • ČTENÁŘSKÁ DÍLNA  II. - Recenze knih   (5.třída)  

Představíme si nové dětské knížky. Povíme si, jak si knížku v knihovně vybrat, kde najít tipy a zdroje informací.  Hovoříme o pojmech jako je anotace, ilustrace, recenze. Předčítáme si z knížek a povídáme si o tom, co jsme přečetli. Děti pracují samostatně i ve skupině.  

Délka programu pro ZŠ: cca 45 minut


Lekce a exkurze na pobočce Vajgar objednávejte: