Pro děti mateřských a základních škol máme připravenu řadu tematických programů. Uskutečňují se na dětských odděleních naší knihovny v dopoledních hodinách.
Pro studenty středních škol nabízíme exkurze a knihovnicko informační lekce.
Kdy: středa až pátek v dopoledních hodinách
Malá technická univerzita : přihlašování zde
Malá technická univerzita (MTU) zaměřuje na polytechnickou výchovu dětí. Tento
program, realizovaný ve spolupráci s MAS Česká Kanada, přibližuje dětem technické obory, jako jsou
architektura nebo inženýrství, a rozvíjí jejich logické myšlení,
jemnou motoriku a schopnost týmové spolupráce. Program je
určen pro děti v mateřských školách a žáky prvních až třetích
tříd.
Jak se orientovat v knihovně? Co všechno si tu můžeme půjčit a jak se ke knihám správně chovat? Děti se to dozví pomocí knihovnických pohádek, které jim hravě vysvětlí, co je v knihovně dovoleno a co ne. Na závěr si společně prohlédneme oblíbené dětské knihy.
Jak to chodí na farmě a co všechno se tam pěstuje a chová? Děti se hravou formou seznámí s pojmy biofarma a biopotraviny, poznají hospodářská zvířata i různé plodiny. Společně si přečteme knihu „Nenažraná koza“ od Petra Horáčka, která nás veselým způsobem provede celým tématem.
Pejsek a kočička slaví Vánoce – ale jak to tak u nich bývá, trochu to popletou. Děti jim pomohou všechno napravit, aby svátky proběhly tak, jak mají. Povíme si o vánočních tradicích, vydáme se symbolicky na cestu do Betléma a na závěr si prohlédneme knihy s vánoční tematikou.
Vydáme se do světa hmyzu! Děti poznají, že i ti nejmenší tvorové mají v přírodě velký význam. Naučí se rozpoznávat různé druhy hmyzu a zjistí, co je pro ně typické. Besedu doplní kniha „Motýl“ od Petra Horáčka a kreativní aktivity, které rozvíjejí fantazii i jemnou motoriku.
Co se stane s odpadky? Proč je bioodpad tak důležitý? Společně s knihou "František z kompostu" děti objeví, jak funguje kompost a co všechno se v něm může dít. Hravou formou si vyzkouší třídění odpadu a naučí se rozlišovat, co patří do kompostu, co do recyklace a co už nevyužijeme. Beseda podporuje ekologické myšlení, vztah k přírodě a ukáže, že i odpad může mít nový život.
Co v té puse všechno máme a jak dobře to známe. Kde na jazyku cítíme hořkou chuť? Jaké je správné množství pasty na zuby? Děti se dozví, kolik máme zubů, jak si je správně čistit, jaké jsou chuťové receptory a mnohem více. (45-60 min)
Existují opravdoví hrdinové i mimo komiks? Ano – hasiči, policisté, lékaři nebo záchranáři. Děti se seznámí s profesemi, které pomáhají a chrání, naučí se tísňová čísla a zjistí, jak správně reagovat v krizové situaci. Beseda ukáže, že každý z nás může být hrdinou v každodenním životě. Beseda děti provede světem komiksu a seznámí je s náročnými povoláními.
Kniha, kterou držíme v ruce, nevznikne jen tak. Předchází jí spousta práce a spolupráce – spisovatel napíše příběh, ilustrátor přidá obrázky, nakladatel a tiskař knihu vydají. V besedě se děti dozví, kdo všechno se na vzniku knihy podílí, prozkoumají jednotlivé části knihy a samy si vyzkouší, jaké to je být spisovatelem či ilustrátorem. Společně objeví kouzlo knih a radost z jejich tvoření.
Média nás obklopují každý den – ale vždy říkají pravdu? Na besedě žáci poznají nástrahy fake news a dezinformací a osvojí si základy kritického myšlení. Prakticky si vyzkouší, jak odhalit manipulaci a jak vyhledávat spolehlivé zdroje.
Čte se kniha Barvy a Puntíky. Je to knížka, která na každé stránce poví, co s ní máme udělat. Děti se hravou formou seznamují s knihou a jejím obsahem. Program rozvíjí pozornost, zrakové vnímání a jemnou motoriku.
Program na motivy knihy Zdeňka Milera. Vyjmenují se zvířátka, která Krtečkovi pomáhají a zapisují se na tabuli. Pak se o nich povídá, hovoří se o tom, kde a jak zvířátka žijí. Například kdo na louce, v lese, u vody. Děti se seznámí i s dalšími knihami a příběhy od spisovatele Zdeňka Milera.
Délka programu pro MŠ: 30 – 45 min.
JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ - SEZNÁMENÍ (1.- 2.třída)
Co je knihovna a jak se chovat ke knihám? Jak se stát čtenářem? Jak funguje půjčování a vracení knih? Co si lze v knihovně vypůjčit? Děti se seznámí s knihami a fungováním knihovny. Dojde i na prohlížení různých formátů a povídání o různorodosti knih.
JAK ŽIJÍ ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ (1.- 2.třída)
S pomocí papírových obrázkových karet, podle japonského divadla Kamishibai, se děti seznámí s příběhem "Jak žijí zvířata v zimě". Součástí programu je i poznávání stop ve sněhu a povídání o životě zvířátek. Nakonec malujeme krmítko pro ptáčky.
JAK SE VYZNAT V KNIHOVNĚ – ABECEDA (2. - 5.třída)
Program je přizpůsoben jednotlivým ročníkům. V interaktivním programu s ABECEDOU se děti seznamují s knihovnou, orientací v ní a s prací s knihou. Jedná se o tzv. knihovnicko – informační lekce. Jak se orientujeme v knihovně? Co je to online katalog? Jak funguje značení knih? Co si představit pod pojmy v katalogu? Jak s knihou pracovat?
Program na motivy knihy Magdaleny Rutové. Obrázková kniha je o lidském světě, viděném očima moudrého hlavonožce. Srozumitelně a hravě je zde zpracované téma ekologie, recyklace odpadů, ochrana životního prostředí. V programu je zapojena i skupinová práce dětí a diskuse o tématu. Je rozvíjena kreativita a fantazie.
Představíme si nové dětské knížky. Povíme si, jak si knížku v knihovně vybrat, kde najít tipy a zdroje informací. Hovoříme o pojmech jako je anotace, ilustrace, recenze. Předčítáme si z knížek a povídáme si o tom, co jsme přečetli. Děti pracují samostatně i ve skupině.
Délka programu pro ZŠ: cca 45 minut